Presentasjon av Den Grønne Sti

Jeg er initiativtaker for denne siden, og forfatter ved den grønne sti. Jeg er alltid på utkik etter nyheter om den grønne naturlige livsstil, og jeg blir ofte avledet hvis det kommer inn en nyhet om dette eller jeg har sjangs til å google litt. Jeg drømmer meg bort i amerikanske blogger rett som det er, men syns at det er for lite norske bloggere som blogger om dette temaet.

Jeg er selvstendig næringsdrivende, driver meditrina.no som er et informasjonssted om økologisk livsstil med hovedsak i økosmetikk. Grunnen til det er at jeg har utdannelse og arbeidserfaring innen hudpleie og kosmetikk, og har alltid vært interessert i hva produktene inneholder. Jeg også en nettbutikk tilhørende meditrina der jeg ønsker å tilby det beste av økologiske, naturlige, miljøvennlige, fairtrade eller lokalproduserte produkter.
Jeg jobber også deltid i helsekost, og trives godt med å utnytte min nysgjerrighet og lyst til å lære.

I 2007 flyttet jeg og den lille familien min (meg, min mann, og mine to barn) fra byen og ut på landet. Vi bor stormfullt til, med sjø og forblåste sletter som nabo. Om sommeren har vi hester på beite utenfor døren, og sauene går på fjellet over veien. Her vi bor nå har vi stor hage, denne var gjengrodd når vi flyttet inn, så jeg prøver sakte men sikkert å omforme den til et sted vi kan oppholde oss men der vi samtidig tar vare på naturen. Vi har mange bærbusker og frukttrær, og jeg har laget til urte og kjøkkenbed. I år skal jeg utvide ytterlig. (Trenger jeg å nevne at vårsolen såvidt titter opp bak skyene og jeg ser på snøklokker som spirer opp av bakken og gir inspirasjon til hagegleden min?)
Men, jeg drømmer om et lite småbruk der hønene kan løpe fritt på tunet, og jeg kan annlegge store urte og grønnsakshager, kanskje til og med ha et lite utsalg. Vi får se hva framtiden bringer.

Som jeg nevnte tidligere har jeg to barn. Og jeg er veldig opptatt av at disse skal ha en naturlig oppvekst, dog har jeg blitt mer ekstrem med sistemann (som i skrivende stund er 6mnd). Han bruker tøybleier, blir båret mye, får amme så lenge han vil, vi samsover hele familien, ungene får bare arvede klær eller klær fra bambus, hamp og økobomull, de bruker minimalt med kosmetikk og da bare svanemerket eller debiosertifisert.
Jeg selv kjøper ikke nye klær. Jeg inngikk en avtale i 2008 om at nye klær var ikke-tema her, og det har jeg klart fint. Jeg tror de fleste har såpass med klær i skapet at man kan klare seg gjennom et år eller to med null innkjøp. I år har jeg lov å kjøpe klær igjen, men som med ungene bare bambus, hamp eller økobomull, og bare ved behov. Jeg har ikke hatt noe behov til det til nå..

Det var litt om meg, ser fram til flere presentasjoner her inne i de neste dagene.

Anita
Den grønne sti

0 comments:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment